شاه ولی الله دهلوی

الإنصاف في بيان أسباب الاختلاف ( فارسي )

يتحدث هذا الكتاب عن أسباب اختلاف علماء الفقه في الفرعيات، ويبين جواز التقليد وعدمه في مختلف مسائل الفقه، منكراً تعصب بعض الأتباع الأعمى، ببحث علمي سهل العبارة، مسند الأدلة.

شاه ولی الله دهلوی

سایت عقیده http://www.aqeedeh.com

محمد ابراهیم کیانی

علل اختلاف فقها

پديده‌ي اختلاف، عارضه‌ي گريزناپذيري است كه هم مي‌تواند، برآيندي منفي باشد و هم مي‌تواند، پيامدهاي مثبتي به دنبال داشته باشد. خاستگاه و زمينه‌ي مثبت يا منفي بودن پديده‌ي اختلاف، محرك و انگيزه‌ي اختلاف است؛ اين انگيزه، هم مي‌تواند برخاسته از بغي و سركشي باشد و هم مي‌تواند حقيقت‌جويي و خيرخواهي باشد

المصفى وبهامشه المسوى شرح الموطأ ( فارسي )

كتاب المصفى شرح الموطأ باللغة الفارسية، وبهامشه المسوى شرح الموطأ باللغة العربية.

شاه ولی الله دهلوی

سایت عقیده http://www.aqeedeh.com

مصفی و مسوی شرح موطا

این کتاب شرح موطای امام مالک ابن انس می باشد.

حجة الله البالغة ( فارسي )

حجة الله البالغة: من أنفع الكتب بعد كتب الإمام الشاطبي - رحمه الله - لفهم مقاصد الشريعة و أسرارها.

شاه ولی الله دهلوی

سایت عقیده http://www.aqeedeh.com

حجة الله البالغه

شاه ولی الله رحمه الله اثر گران سنگ علمی ـ اجتماعی خود حجت الله البالغه را به عربی نوشت است. در این کتاب صدای احیاگری و بازگشت به خلوص اولیه ی فرهنگ و علوم اسلامی، با تاکید بر قرآن و حدیث ، و نیز چاره اندیشی های اجتماعی برای حل معضلات مسلمانان در داده است... در مقدمه این کتاب می خوانیم...: بطور یقین ستون علم یقینی و رأس آن‌ها، مبنای فنون دینی و اساسی آن‌ها، علم حدیث است که در آن قول، فعل و تقریر افضل المرسلین ذکر می‌گردند، پس این‌ها چراغ‌های تاریکی و نشانه‌های راهنمایی مانند، ماه درخشنده شب چهارده هستند، هرکسی به آن‌ها گردن نهد و حفظ نماید، به رشد و هدایت رسیده به خیر کثیر نایل می‌گردد، و هرکسی روگردانی و اعراض نماید گمراه شده، در ورطه هلاکت می‌افتد و به جز ناامیدی و خسران چیزی گیرش نمی‌آید، زیرا آن حضرت صلى الله عليه وآله وسلم مردم را به امر، نهی، انذار، تبشیر، پند و امثالی بیدار نموده است که آن‌ها مانند قرآن و یا بیش از آن هستند، و این علم طبقاتی، و اهل آن بین هم درجاتی دارند، و برای آن پوسته‌ای که در داخلش مغز، و صدفی است که اندرون آن مروارید، وجود دارد.